Column Ernst de Jong: "Goed nieuws is ook nieuws"

Ernst de Jong is een 56-jarige geboren Amsterdammer die sinds 2006 in Nieuw Oosteinde woont. Hij werkte 28 jaar als handelaar in grondstoffen, maar denkt momenteel na over zijn toekomst. Schrijven vindt hij leuk, vandaar dat hij zich aansloot bij de redactie van Radio Aalsmeer en nu ook als columnist. Iedere twee weken verschijnt er een pennenvrucht van zijn hand. Vandaag column nummer 8: ‘Goed nieuws is ook nieuws’ .

Waarom zijn sportkaterns van de dagbladen zo populair. Heel simpel, iedereen leest graag iets positiefs. Nieuws over een team effort, een overwinning, spanning en sensatie. We smullen ervan en vreten letterlijk woord voor woord, paragraaf voor paragraaf en artikel voor artikel. Logisch toch? Het is heerlijk om iets positiefs te lezen en bij voorkeur iets waarmee we onszelf kunnen of willen identificeren.

Om een zo breed en objectief mogelijk beeld te krijgen van wat er in de wereld gebeurd, ben ik geabonneerd op twee kranten. De Telegraaf en het NRC.Next.  Een liberale, ietwat rechtse, krant tegenover een krant met links signatuur. Je mag er wat van vinden, maar het maakt eigenlijk niets uit. Welke krant je ook leest, het gaat over slecht nieuws: een nieuwe Corona uitbraak, het zorgpersoneel wat nog moe is van de eerste golf van patiënten op de IC, de diepste recessie sinds de jaren 20 van de vorige eeuw of advocaten die in de zak zouden zitten van de georganiseerde misdaad. Word jij er ook zo moe van?

Waarom schrijven we niet over de uitdagingen die er liggen voor vele bedrijven die na een periode van ‘zoveel mogelijk thuis blijven’, nu weer gas mogen/moeten geven. Bijvoorbeeld door een bezoekje af te leggen in plaats van een e-mailtje sturen. Zeker is dat bijvoorbeeld een inkoper ook een paar maanden grotendeels thuis heeft gezeten en het als een toch wat saaie periode heeft ervaren. Voilà, dat is je kans om die klant nu op te zoeken, hem uit te nodigen voor een borrel of lunch en je maakt het verschil. Hopelijk werkt het ook nog omzet verhogend. Waarom schrijven we niet over de Koninklijke Shell, een bedrijf dat afgelopen eeuw heeft gehandeld in minerale oliën en zich nu opnieuw moet uitvinden naar, waarschijnlijk, een leverancier van duurzame energie (windenergie, waterstof etc), net zoals de DSM (vroeger de Staatsmijnen) zich in de vorige eeuw opnieuw heeft moeten uitvinden en nu een vooraanstaand concern is dat zich onder andere bezighoudt met voedingsingrediënten voor mens en dier.

Je kan schrijven dat de beurzen onstabiel zijn en nog niet op het niveau zijn van eind februari (voor corona). Je zou ook kunnen schrijven dat, indien Donald Trump wordt herkozen in november van dit jaar (ongeacht of je dit goed of slecht nieuws vindt) en wanneer er in dezelfde periode een vaccin tegen corona is gevonden (voor beide een 50/50% kans), de beurzen een enorme boost zullen krijgen en nieuwe records gebroken zullen worden. Last but not least: waarom lezen we niet dat de corona-crisis niet leuk is, maar dat wij erg dankbaar moeten zijn dat hij toeslaat ten tijden van hoog conjunctuur waarbij de overheid met man en macht het bedrijfsleven en kan ondersteunen hetgeen resulteert in minder werkelozen dan anders het geval zou zijn geweest.

Kortom, Nederlanders hebben van nature een houding van: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Maar we moeten erop letten dat we niet te negatief zijn. Er gebeuren genoeg goede dingen in de wereld die zeker zo belangrijk zijn als al het negatieve nieuws. En wanneer we dat met z’n allen iets beter realiseren, dan stralen we dat ook uit en zullen we nog succesvoller zijn als Ondernemend Nederland. De krant hoeft niet de uitstraling te krijgen van een Instagram-pagina met alleen maar mooie plaatjes, maar ik ben ervan overtuigd dat er een betere balans tussen slecht nieuws en goed nieuws mogelijk is.

Ernst de Jong

Foto: Pixabay

Gepubliceerd: 16 augustus 2020

Studio
Studio's Aalsmeer
Van Cleeffkade 15
1431 BA Aalsmeer

Telefoon
0297 - 325858
E-mail
info@radioaalsmeer.nl

×