Beterburen buurtbemiddeling blijft zich ook in deze dagen inzetten. Buurtbemiddeling biedt kosteloos hulp bij burenoverlast. Bemiddelaars bieden hun kennis, aandacht en tijd belangeloos aan om buren te helpen om samen de overlast te bespreken en op te lossen. Vanwege de coronamaatregelen hebben ook wij voorlopig onze diensten aangepast. Wij zullen alleen per telefoon contact met u hebben. Indien nodig vindt een fysiek gezamenlijk gesprek plaats wanneer dit weer veilig wordt bevonden door de overheid.
Nu vrijwel iedereen thuis blijft en er het beste van probeert te maken, is het soms moeilijk om rust te vinden. Als dit lukt en u ervaart overlast van de buren, is dit extra moeilijk te verdragen.
Geluidsoverlast
Beterburen ontvangt dagelijks meldingen vanuit de 11 gemeenten waarin zijn actief zijn. Geluidsoverlast is de meest voorkomende klacht. Denk hierbij aan verbouwingen en klusgeluiden, rennende of spelende kinderen, deuren slaan, muziek, loopgeluiden en nog veel meer. Wat eerst alleen een lichte irritatie is, kan oplopen tot een groot probleem. Om te voorkomen dat de zaken uit de hand lopen kan men liever proberen in een zo vroeg mogelijk stadium samen afspraken te maken over wat voor beide buren mogelijk is. Maar dat is niet altijd even eenvoudig. Het kan helpen als een derde, onafhankelijke persoon hierbij hulp biedt. En dat kunnen de bemiddelaars van Beterburen zijn.
De meeste mensen houden goed rekening met elkaar, gaan alleen naar buiten als dit nodig is en vermijden lichamelijk contact. Samenwerking en consideratie voor elkaar en ieders lichamelijke en emotionele gezondheid zijn nu extra belangrijk.
Zorg er met elkaar voor dat het verplichte thuisblijven voor uzelf en uw buren zo prettig en gezond mogelijk verloopt.
Tips:
– Let op harde geluiden, vooral in de avonduren. Probeer andere overlast te beperken of te laten. Kortom, denk aan elkaar. In veel gevallen denkt men ook om u.
– Bel, app, mail of schrijf op een rustig moment naar de buren; probeer hierbij te bedenken dat een gezamenlijke oplossing meer oplevert dan enkel uw klacht noemen.
Daarom: Laat uw buur weten waar u last van heeft en beschrijf dit zo feitelijk mogelijk: noem het geluid of de bron van de overlast, de tijd wanneer het voorkomt en wat dit met u doet. Biedt aan om de situatie samen te bespreken.
– Elkaar de schuld geven kan verleidelijk zijn, maar maakt de zaak alleen maar erger.
– U heeft vast al bedacht wat de buur kan doen om de overlast te verminderen. Zelf meteen deze oplossing noemen kan echter negatief uitpakken. Door samen te bespreken wat een verbetering zou kunnen zijn is de kans groter dat dit door u beiden ook wordt uitgevoerd zonder de burenrelatie te beschadigen.
– Bedenk dus wat u wilt bereiken en hoe u dit het best kan doen.
– Want ook nu geldt: betere een goede buur dan een verre vriend.
U kunt ons bellen voor advies of bemiddeling. Wij helpen u graag. Mocht u ons nodig hebben, dan kunt u ons tijdens kantooruren bereiken via ons nummer 085-9022810 of info@beterburen.nl
Gepubliceerd: 30 maart 2020 om 22:08 uur, geschreven door Elbert Huijts
Studio
Studio's Aalsmeer
Van Cleeffkade 15
1431 BA Aalsmeer
Telefoon
0297 - 325858
E-mail
info@radioaalsmeer.nl