Column: 'From Mountains to Coast'

Op radioaalsmeer.nl verschijnt iedere zondag een nieuwe column geschreven door en voor een Aalsmeerder of Kudelstaarter. Deze week de 87e column van Ernst de Jong: ‘From Mountains to Coast’

Ik hoor het commentaar al van de trouwe lezers van mijn columns: gaan we nu ook al columns in het Engels schrijven?

Geen zorgen, dat is totaal niet de bedoeling. Ik wil graag een vrij unieke ervaring met jullie delen die ik recentelijk op de Lofoten heb mogen beleven. De Lofoten is een eilandengroep voor de kust van Noorwegen, net ten noorden van de Poolcirkel. Ik heb daar een weekend opgetrokken met Max Igland, een jonge, ondernemende videomaker/fotograaf, die langzaam maar zeker naamsbekendheid krijgt in Noorwegen, maar zeker al naam heeft in Nederland en nu ook furore maakt in China. Max is bezig met een nieuw project dat hij in opdracht van een Chinees bedrijf maakt. Dit bedrijf fabriceert sportschoenen. De bedoeling is dat hij middels een documentaire, waarbij een jonge atlete 160 kilometer hardloopt op de Lofoten (letterlijk van berg tot aan de kust), aantoont dat de sportschoenen van topkwaliteit zijn.

De voorbereidingen voor deze documentaire waren ingrijpend omdat je toch gemeentes moet informeren over het feit dat een atlete met diverse volgauto’s met foto en videoapparatuur in het weekend voorbij zullen komen. De prestatie van Anna, de atlete die 160 kilometer in ongeveer 25 uur aflegt, is fenomenaal. De route, die ik zelf de week daarvóór gedeeltelijk met de auto heb afgelegd, is adembenemend mooi. Stel je voor de schilderachtige panorama’s die het fjordengebied nu eenmaal kent, de pittige bergen die Anna moest bedwingen afgewisseld met meren waarvan het water zo rimpelloos was dat het de Noorse vissershuisjes reflecteert als een spiegel.

De rode kleur van de huisjes, bekend als “rorbuer”, heeft een historische oorsprong. Vroeger, in de 18e en 19e eeuw, werd de rode verf gemaakt van goedkoop materiaal; een mengsel van visolie en een pigment dat afkomstig was van ijzeroxide (roest). Dit rode pigment was goedkoop en goed beschikbaar en de visolie gaf de verf waterafstotende eigenschappen, waardoor het ideaal was voor gebruik in het ruige en natte klimaat van de Lofoten. Het weer, dat als gevolg van de oceaan zeer snel wisselt van stralende zon tot stevige regenbuien, zorgde voor de nodige uitdagingen voor Anna, maar voor Max en zijn team een geweldig decor om het spektakel vast te leggen op foto en video. Toen ook nog eens het Noorderlicht aan de hemel verscheen was het ‘perfecte plaatje’ compleet en waren alle ingrediënten aanwezig om een mooi verslag te doen van deze iconische prestatie.

Het Chinese schoenenmerk dat nu al grote naamsbekendheid geniet in Amerika zal hierdoor zeker, binnen afzienbare tijd, voeten aan de grond krijgen in Europa. Ook Max en zijn team zullen zich verzekerd weten van een groeiende populariteit.

Last but not least….. De Lofoten! Deze unieke eilandengroep voor de Noorse kust ter hoogte van de Poolcirkel zal zeker ook weer meer naamsbekendheid krijgen en op de ‘bucketlist’ van menigeen verschijnen. De missie van de documentaire en de Ultrarun is te laten zien wat de perfecte manier is om de Lofoten te ervaren met al je zintuigen: wind, regen, de geur van het verse gras en de zee, zon, het Noorderlicht, de sterren en de zonsop- en ondergang. Daarnaast zet de documentaire zich in zekere zin ook af tegen de zogenaamde “fast paced way of living” waarin je een sightseeing tour in 6 uur kan doen om snel alle ‘hotspots’ van de Lofoten te bezichtigen, te fotograferen en weer verder te gaan.

Eigenlijk vind ik al deze publiciteit sowieso een beetje jammer want het gevaar van groeiend toerisme is dat de ongerepte schoonheid van de natuur letterlijk wordt vertrapt. Dus lees deze column, sla het op, maar vertel het niet verder.

Ernst de Jong

Ernst de Jong is een 58-jarige geboren Amsterdammer die sinds 2006 in Nieuw Oosteinde woont. Hij werkte 28 jaar als handelaar in grondstoffen, maar timmert tegenwoordig als zelfstandig ondernemer aan de weg. Naast diverse opdrachten als Consultant en Interim Manager, verkoopt hij bestaand hout, uit Oost-Europa in de Benelux. Dit hout wordt weer gebruikt in het interieur of er worden weer meubels van gemaakt. Schrijven vindt hij leuk, vandaar dat hij zich aansloot bij de redactie van Radio Aalsmeer en nu als columnist. 

Foto: Max Igland

Gepubliceerd: 13 oktober 2024 om 9:00 uur, geschreven door Elbert Huijts

Studio
Studio's Aalsmeer
Van Cleeffkade 15
1431 BA Aalsmeer

Telefoon
0297 - 325858
E-mail
info@radioaalsmeer.nl

×