Aalsmeer – Dingen regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer via internet. Om mensen daarbij te helpen start Bibliotheek Amstelland vanaf woensdag 9 juni met het nieuwe Informatiepunt Digitale Overheid.
Zorgtoeslag aanvragen, werk zoeken, een rijbewijs verlengen, een afspraak maken bij de gemeente, je inkomstenbelasting aangeven. Veel van deze dingen moet je tegenwoordig online doen. Daarvoor moet je wel kunnen omgaan met een computer en heb je vaak een DigiD nodig. Naar schatting vinden 4 miljoen volwassenen in Nederland dit lastig. Om die reden start de Bibliotheek Amstelland met het Informatiepunt Digitale Overheid.
Bibliotheken zijn deze samenwerking gestart met landelijke organisaties zoals de Belastingdienst en UWV. Zij willen dat inwoners dichtbij huis geholpen worden met de digitale overheid. Anton Furnée van de Bibliotheek Amstelland: “Onze medewerkers weten de weg op de websites van de overheid. Of we kijken samen naar een geschikte computercursus, zodat je het zelf leert. We wijzen de weg naar organisaties in de buurt die je verder kunnen helpen.”
In de bibliotheek in Amstelveen (Stadsplein) en Aalsmeer kun je je vragen stellen en helpt een medewerker je verder. Het is gratis en je hoeft geen lid te zijn. Een afspraak maken mag, maar hoeft niet.
Wil je meer weten over het Informatiepunt, dan kun je bellen naar 020-6414126 of een kijkje nemen op www.debibliotheekamstelland.nl.
Gepubliceerd: 3 juni 2021 om 8:04 uur, geschreven door Elbert Huijts
Studio
Studio's Aalsmeer
Van Cleeffkade 15
1431 BA Aalsmeer
Telefoon
0297 - 325858
E-mail
info@radioaalsmeer.nl