Naam: John Tesselaar
Programma: vroeger technicus bij zaterdagavond programma’s en maker van het programma Spacehouse Experience.
Functie: oprichter van voormalige etherpiraat Music Radio Aalsmeer (MRA), bestuurslid (penningmeester) en verzorgt een fotoserie bij RA-TV.
Doet: vrachtwagenchauffeur, verdeler bij de bloemenveiling in Aalsmeer en een passie voor het maken van foto’s
Sfeer: frisse dinsdagavond in het warme kantoor van Radio Aalsmeer
Hoe ben je in aanraking gekomen met Radio?
In de tijd dat ik op de middelbare school zat, kwam ik in aanraking met iemand die zelf zenders bouwde. Het grappige is dat die jongen op een gegeven moment vroeg: is Radio Tesselaar niet iets.
Hoe ging het Radio maken vroeger?
Het was toen een heel circuit van mensen die zendertjes hadden. Met die zendertjes gingen ze over de FM-band. Mensen gingen zo contact leggen met elkaar. Ik leerde in die periode een aantal mensen kennen die dat ook deden. Ik had dan een wekkerradio met FM en dan was ik ‘avonds laat met mensen hier in de omgeving, zoals Amstelveen, Amsterdam allemaal gesprekken aan het voeren. De ene zette de zender aan en je zei wat. En de ander deed dat precies hetzelfde. Toentertijd ik wel een antennemast in de tuin staan. Je moest je antenne precies goed zetten zodat je met de juiste persoon kon communiceren. Als je een mengpaneel had, kon je ook muziek draaien. Dat gingen steeds meer mensen doen. Vooral toen die zeezenders verdwenen, gingen steeds meer mensen programma’s uitzenden.
Hoe was de eerste keer dat je live op de radio was?
Het eerste was natuurlijk met diegene waarmee ik contact had gezocht via die zendertjes. Het voelde heel normaal.
Hoe bent je bij Radio Aalsmeer terecht gekomen?
We zijn begonnen als vriendengroep van verschillende leeftijden. Ikzelf was toen 28 jaar. Ik zat in het oprichtingsbestuur met nog twee anderen. En een van die twee zit nog steeds bij Radio Aalsmeer. Dat is Marcel Huijkman (bekend van het programma ‘Hithouse'). We wilden die stichting oprichten, maar onze hele vriendengroep was van tienerleeftijd. En om een bestuurslid te zijn, moet je minimaal 18 jaar zijn. Ik was er in ieder geval achter dat je serieus moet doen, want anders gaat het voor de toekomst niets worden. Er was namelijk wel een mogelijkheid om ‘legaal' lokale radio te maken. Toen zijn we aangesloten bij OLON, de organisatie van lokale omroepen en bij anderen omroepen gaan kijken hoe zij het doen. We hadden ons alleen te houden aan een aantal regels. Dat was dat we iedereen moesten betrekken in onze programma’s. Dat gebeurde o.a. door de programmaraad, tegenwoordig PBO, (Programma Beleidsbepaald Orgaan). Daarin zijn diverse stromingen binnen de Aalsmeerse maatschappij vertegenwoordigd. Het is wel moeilijk geweest om al die plekken goed opgevuld te krijgen.
We zijn begonnen aan de achterzijde van de studio’s, aan de kant van het Weteringplantsoen. Wat daarvan overgebleven is als je op die plek staat en je naar boven kijkt, is de antennemast. Die mast staat daar al sinds 1991. Na 7 jaar wilde Endemol uitbreiden en kantoorpanden maken. We zijn toen verhuist naar scheepswerf Gouwerok in de Dorpsstraat. Ook daar hebben we 7 jaar gezeten. Wij zijn toen geholpen door Endemol. Zij zorgen ervoor dat er verbinding was vanaf de zender naar de studio. Daarna trok de tv-zender zich terug, maar tegelijk gooide Gouwerok de huur omhoog. We hebben toen weer contact opgenomen met de gemeente en zij hebben ervoor gezorgd dat wij konden verhuizen naar een nieuwe locatie. Het werd de bovenverdieping van het Stommeerkwartier aan de Stommeerweg. Helaas werd ook daar na 5 jaar de huur verhoogd. In die tijd is er weer contact gelegd met de huidige eigenaar van de plek waar we nu zitten: Raad Vastgoed. Wij kregen de ruimte hier aangeboden.
Wat vind je van de huidige locatie?
Ik vond het mooi, maar ik was gewend dat ik niet naar buiten kon kijken. We konden vroeger de nooduitgang openzetten, maar verder had je geen idee wat voor weer het was. Het was voor mij een punt dat ik geen programma’s meer wilde maken of wilde ondersteunen. Dit betekende echter niet dat ik niet meer mee wilde werken aan Radio Aalsmeer.
Zag je een duidelijke groei binnen Radio Aalsmeer?
Ja, dat is steeds beter geworden. We begonnen met uitzenden alleen in het weekend. Dus zaterdag en zondag en later kwam de vrijdagavond erbij, toen de dinsdagavond, woensdagavond en donderdagavond. De maandagavond bleef een hele tijd vrij. Op die manier konden wij dingen doen in de studio om programma’s voor te bereiden, spotjes maken, enzovoorts. Tegenwoordig gaat alles automatisch vanuit de computer, maar toen niet. In al die tijd was er nog geen 24 uurs uitzending, tegenwoordig wel. De eerste automatisering (‘Radiohost') kwam, maar de muziek moest er wel handmatig ingezet worden. Dus er moest altijd wel iemand in de studio zijn om het aan te zetten. Op eerste plek waar we zaten, had je een grote knop. Als dan de laatste vertrok, ging er een grote knop om en dan was alles uit. Tegenwoordig heb je dat helemaal niet meer. Nu hoor je altijd en overal muziek.
Hoe is de groep met vrijwilligers zo groot geworden?
We zijn begonnen met publiciteit geven aan het initiatief. Dat hebben we gedaan door middel van het benaderen van verschillende kranten. Zo kwamen we in contact met geïnteresseerden. Mensen die al geïnteresseerd waren voordat de radio daadwerkelijk startte. Dit zijn een stuk of 5 mensen. Het waren in die tijd bijna allemaal tieners. Daarna zijn we alleen maar gegroeid door mond op mondreclame en door het vergroten van het station.
Wat voor programma’s heb je zoal gemaakt?
Helemaal in het begin heb ik niet zo veel gedaan. Ooit jarenlang 'Spacehoue Experience'. Een keer per 14 dagen op de vrijdagavond. Gestopt in het voorjaar van 2013, met de verhuizing van de huidige studio. Op een gegeven moment vallen er gaten. Ik heb op zaterdagavond tot 2010 de techniek gedaan bij een actualiteitenprogramma. En ben daarna wel altijd met geld in de weer geweest voor de radio. Voor de rest zou ik op dit moment niet meer weten hoe alles werkt. Ik ben er helemaal uit.
Zijn de taken binnen het penningmeesterschap nog veranderd door de jaren heen?
Ja, want zo moesten we in het begin onze hand echt hooghouden om alles te kunnen betalen. Zo betalen we nu niet los voor beveiliging en water/licht. Het zit allemaal in het gebouw. Maar vroeger hadden we ijzeren tralies om alles te beveiligen. Nu krijgen we de huur gesubsidieerd vanuit de gemeente. Wij moeten ervoor zorgen dat ons signaal op internet, televisie en op de radio komt. Maar we wilden op een gegeven moment ook op de kabel. Het aanleveren van een signaal kost nu eenmaal veel geld. Tegenwoordig heb je DAB+ en daar zijn we ook mee bezig, maar daar zit ook een kostenplaatje aan.
Wat doe je zoal voor de RA – TV-fotoserie?
Ik kijk vooral op de Facebookpagina van ‘Je bent Aalsmeerder als...'. Maar ben daarnaast opzoek gegaan naar meer foto’s. Het lastige is wel dat als je bijvoorbeeld een foto van de Watertoren hebt, knipt de website er automatisch een deel vanaf. Ik plaats nu ongeveer 5 nieuwe foto’s en de rest oud. Ik probeer er een tijdlijn in te brengen. Waar je heel erg op moet letten zijn de auteursrechten. Ik probeer zoveel mogelijk nieuwe foto’s zelf te maken. De oude foto’s haal ik uit het archief van de Gemeente en uit het Noord-Holland archief. We hebben een samenwerking met AalsmeerVandaag. Daar zouden wij ook foto’s vandaan mogen halen als dat eventueel nodig is.
Het leukste van deze taken zijn de reacties die je in de ochtend krijgt. Zo kreeg ik afgelopen zomer een reactie op een foto van het een bedrijf van Van Staveren. Ik kreeg een berichtje van Stichting Oud Aalsmeer, want zij hadden een foto langs zien komen die zij nog niet hadden. Ze waren met een boek bezig en die foto wilden zij heel graag hebben. Een zelfde soort voorbeeld was bij de foto van de molen de Zwarte Ruiter bij het Oosterbad. Daar had ik een foto van gemaakt met daarbij een foto van vroeger. Toen kreeg ik ineens een mailtje van de kleinzoon van mensen die daar gewoond hadden. Het was een foto die zij zelf nog niet hadden. En dan stuur ik die foto op en vertel ik ook waar ik de foto vandaan gehaald heb.
Wat vind je dan zo leuk aan het maken van foto’s?
Ik probeer de mensen aan het denken te zetten. Je wilt ze prikkelen, dat ze denken: ‘Als ik er de volgende keer langs kom dan ga ik er een keer goed voor zitten’. Ik vind geschiedenis en oude foto’s ook erg interessant. Als je mij allemaal foto’s van Aalsmeer laat zien dan herken ik wat het is en waar het geweest is. Een van die foto’s is van de watertoren. Het is een foto met een bloemencorso. Je ziet dus een watertoren, maar het is eigenlijk een bloemencorso wagen. De watertoren was gemaakt van bloemen.
Heb je een favoriet programma bij Radio Aalsmeer?
Ja. Het programma van Peter Boogaard (bekend van het programma ‘Peter in de Ether)'. Dat hoor ik op woensdagavond. Ik luister niet heel vaak radio, maar als ik in de auto zit dan staat ie op Radio Aalsmeer. En als ik op woensdagavond gesport heb, hoor ik Peter altijd. Peter draait een beetje symfonische rockmuziek van de jaren 70, 80 tot nu. Verder vind ik informatieve programma's en experimenten erg leuk.
Heb je hier een voorbeeld van?
De uitzending vanaf de Watertoren vond ik erg gaaf!
Wat mis je bij Radio Aalsmeer?
Ik ben altijd een voorstander geweest van gordijnen ophangen langs de glazenwand in de studio die er nu is. Met gordijnen kan je het geluid bepalen. Als het gedempt klinkt dan schuif je de gordijnen gewoon een stukje open. Ik vind jammer dat je dat nu niet hebt.
Wat is voor jou de toekomst voor Radio Aalsmeer?
Ik denk dat we vooral moeten doorgaan zoals we dat nu bezig zijn en als iemand mijn stokje over zou willen nemen, zou ik dat niet erg vinden. En ik denk dat we alleen maar kunnen groeien met de ideeën die we nu hebben. Een voorbeeld hiervan is DAB+.
Tekst en foto: Thamar van den Bergen
Studio
Studio's Aalsmeer
Van Cleeffkade 15
1431 BA Aalsmeer
Telefoon
0297 - 325858
E-mail
info@radioaalsmeer.nl